Szkoła Podstawowa nr 31 im. H. Sienkiewicza w Katowicach


Idź do treści

Bezpieczny Internet

Zasady Bezpieczeństwa

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA DLA MĄDRYCH UŻYTKOWNIKÓW

1.Włączaj komputer tylko wtedy, gdy ktoś dorosły jest w domu.

2. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet.
Nigdy nie wiesz kto jest po drugiej stronie!

3. Nie spotykaj się z osobami poznanymi przez Internet!

4. Gdy coś Cię przestraszy lub zaniepokoi, wyłącz monitor i powiedz o tym dorosłemu.

5. Nie zdradzaj nikomu swojego imienia ani adresu!Nie mów też, ile masz lat i do jakiej szkoły chodzisz. Nie podawaj numeru telefonu.

6. Wymyśl sobie jakiś fajny nick, czyli internetowy pseudonim.
Nie podawaj w nim daty urodzenia ani wieku, np.
karolina1993 czy jacek14 – lepiej, żeby nikt obcy nie wiedział ile masz lat. Wykorzystaj imię bohatera ulubionego filmu lub słowo z piosenki. Użyj swojej fantazji. Na pewno wymyślisz coś ciekawego!

7.Używaj komunikatorów tylko do kontaktów ze znajomymi, o których wiedzą Twoi rodzice.
Z komunikatorów i czatów korzystają też osoby o złych zamiarach i trzeba być bardzo ostrożnym. Ustaw komunikator tak, żeby nikt spoza listy kontaktów nie mógł Cię zaczepiać.

8. Pomyśl kilka razy, zanim wyślesz wiadomość, e-mail czy smsa.
Kiedy klikniesz „wyślij”, nie można już tego cofnąć.

9. Nie dokuczaj innym.
Pamiętaj, że w Internecie obowiązuje zasada nieużywania brzydkich słów. Traktuj innych tak, jakbyś chciał, żeby Ciebie traktowano.

10. Długie korzystanie z komputera szkodzi zdrowiu i może być przyczyną wielu innych problemów, np. w szkole.

Nie zapominaj o sporcie i innych rozrywkach, niezwiązanych z komputerami i Internetem.



Zasady bezpiecznego korzystania
z Internetu dla nauczycieli i rodziców

Bezpieczeństwo działań, które podejmujecie w sieci zależy w znacznym stopniu od Państwa dbałości o stan bezpieczeństwa komputera. Poniżej przedstawione zostały podstawowe zasady, których stosowanie pozwoli uniknąć w znacznym stopniu zagrożeń oraz zminimalizować ryzyko związane z korzystania z Internetu.

1. Zainstaluj na komputerze oraz uruchomi następujących zabezpieczenia:

  • Oprogramowanie antywirusowe.
  • Zapora ogniowa z systemem ochrony przed włamaniami.
  • Narzędzia wspomagające wykrywanie lub/i usuwanie tzw. złośliwego oprogramowania (ransomware, konie trojańskie, spyware, adware, keyloggery, rootkity itp.).


2. Przeprowadzaj regularne aktualizacje oprogramowania zainstalowanego na komputerze, a zwłaszcza systemu operacyjnego, przeglądarki internetowej i innych aplikacji, które korzystają z Internetu.

3. Jak najczęściej aktualizuj bazy sygnatur oprogramowania antywirusowego.

4. Aktualizując oprogramowanie zawsze korzystaj z zaufanych stron internetowych, najlepiej producenta danego pakietu oprogramowania.

5. Ważne, aby podczas korzystania z przeglądarki upewniać się, że adres wpisany w pasku adresu jest poprawny.

6. Domyślnie w Internecie (ze szczególnym uwzględnieniem poczty elektronicznej) informacje są przesyłane w jawnej postaci (nie są szyfrowane). Mogą być one przechwycone i odczytane przez osoby nieupoważnione. Dlatego, aby zapewnić poufność lub integralność przesyłanych danych, jeśli jest to tylko możliwe, to:

  • Szyfruj treść przesyłanych wiadomości pocztowych.
  • Korzystaj z połączeń szyfrowanych z wykorzystaniem protokołu TLS/SSL. Potwierdzeniem nawiązania bezpiecznego połączenia jest ikona kłódki umieszczana (w zależności od przeglądarki internetowej) obok paska URL lub w dolnej części ekranu przeglądarki, a także adres URL rozpoczynający się od "https".


7. Nie odpowiadaj na wiadomości pocztowe, w których jesteś proszony(a) o podanie lub zweryfikowanie poufnych wiadomości (np. danych osobowych, identyfikatorów i haseł dostępu, numer konta lub karty kredytowej itp.).

8. Unikaj klikania na podejrzane linki podawane w wiadomościach pocztowych lub na stronach WWW.

9. Nie otwieraj, nie uruchamiaj i nie instaluj żadnych plików lub programów (w szczególności z rozszerzeniem "exe", "com", "bat", "reg", "scr", "cpl", "vbs", "js", "pif", "jar") nieznanego pochodzenia, pobranego z niezaufanej strony WWW lub otrzymanego pocztą elektroniczną. Jeżeli wiadomość pochodzi od znanego nadawcy, przed otwarciem zaleca się sprawdzić załącznik za pomocą programu antywirusowego i ewentualnie potwierdzić, że taka wiadomość została wysłana przez nadawcę.

10. Zachowaj szczególną ostrożność podczas otwierania wiadomości pocztowych pochodzących od nieznanych nadawców.

11. Nie rejestruj się i nie ujawniaj bez wyraźnej potrzeby na portalach tematycznych, forach dyskusyjnych czy blogach swoich danych osobowych ze względu na ryzyko wykorzystania tych informacji przez osoby nieupoważnione.

12. Korzystając z Internetu unikaj posługiwania się kontem z uprawnieniami administratora lokalnego komputera.

13. Zachowaj szczególną ostrożność podczas korzystania z Internetu w miejscach publicznych lub za pomocą łączy radiowych (np. w kafejkach internetowych, hot spoty, itp.). Ogranicz w takim przypadku do minimum wykonywanie zakupów w sklepach internetowych lub dostęp do usług bankowości elektronicznej.


Prezentacja do pobrania








Informacje na bieżąco na stronie: www.fdn.pl






Strona główna | Przedszkole | Szkoła | Informacje | RODO | Dokumenty | Uczniowie | Rekrutacja do klasy 1 | Rodzice | Deklaracja dostepnosci | UNICEF | Plan lekcji | Samorzad Uczniowski | Biblioteka | Swietlica | Pedagog | Innowacja pedagogiczna | Promocja Zdrowia | Bezpieczny Internet | eTwinning | EuroWeek | Galeria 2018/2019 | Galeria 2019/2020 | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego